Iulian Ene nu iubește bicicleta, pur și simplu o adoră…Pentru el bicicleta este mod de viață, principiu după care își configurează așteptările, proiecțiile de suflet. Este parte din familie, “bucată” de destin. Prin tot ceea ce el a realizat în universul ciclismului românesc și nu numai, merită tot respectul! La un moment dat viața l-a îndepărtat de bicicletă…Dar, după ce…Karma i-a readus-o în viața sa, cu 11 ani în urmă, Iulian Ene are la activ peste…160.000 de km parcurși pe bicicletă prin România, Bulgaria, Ungaria, Serbia, Austria, Cehia, Slovacia, Croația, Elveția, Franța, Germania, Danemarca, Suedia, Grecia și Liechtenstein, țări prin care a dus mereu cu el tricolorul românesc. Impresionant! Respect Iulian Ene!
Dar cine este Iulian Ene…
Iulian Ene este președintele Asociației Adevărații VeloPrieteni și al Randonneurs România, reprezentant național în România al Audax Club Parisien și al Randonneurs Mondiaux, reprezentant regional pentru Europa de Sud-Est al Ride of Silence. “În anul 2009 am redescoperit pasiunea pentru bicicletă, iar în anul 2014 am descoperit ciclismul de anduranță, pedalând, până în prezent, peste 160.000 km!”, ne-a spus, cu luciri în ochi, Iulian. În toamna anului 2009, datorită unui prieten și coleg de serviciu, Iulian a redescoperit pasiunea pentru bicicletă. Renunțase la mersul pe bicicletă la 18 ani, după ce a intrat la facultate. Practic, el a reluat mersul pe două roti, după 16 ani de pauză. Începând cu anul 2010, având suportul rețelei de socializare Facebook, Iulian a reușit să identifice plimbări prin București și în afara capitalei, alături de diverse grupuri de bicicliști. Ulterior, în toamna anului 2011, a decis înființarea unui grup de bicicliști, “Adevărații VeloPrieteni”, grup care, în cei 10 ani de existență (pe care îi va aniversa pe 17 octombrie 2021), a devenit, probabil, cel mai cunoscut grup de acest gen, atât din București, cât și din România, având în prezent peste 10.000 de membri! În cei 10 ani, alături de ceilalți asociați și administratori ai grupului, Iulian Ene a organizat peste 600 de evenimente pe două roți, aproximativ un eveniment pe săptămână, cele mai de interes pentru comunitate fiind plimbarea săptămânală de marți seara, denumită ”Dacă e Marți sunt 3 Ceasuri Bune de Biciclit” (eveniment care a adunat peste 300 de ediții, ajungând cea mai longevivă plimbare săptămânală în cadrul comunității din București și, probabil, și din România, pentru care a obținut, cu sprijinul autorităților, înființarea în Parcul Izvor, a Rondului Bicicliștilor, locul de start al plimbării). Iulian se mândrește și cu organizarea unor evenimente anuale de referință, cum ar fi: “Hai cu bicicleta în Vamă!”, “Turul Munteniei într-o zi”, “CoolTourA Velo la Nucșoara”, “Prima Plimbare a Primăverii”, “Marșul Tăcerii”, “Pedalează cu noi de Ora Pământului”, “Hai la Zimbrăria Neagră cu AV!”, “Turul ”Frunzelor Moarte”, “Ultima Bicicleală a Toamnei”. Iulian s-a implicat și în acțiuniocazionate de diverse evenimente din calendarul românesc, cum ar fi: “Pe urmele lui Eminescu prin capital”, “AV – ajutoarele lui Moș Crăciun pe două roti”, “Biciclim în memoria Eroilor Revoluției din 1989”, “Ultima adevărată veloprietenie din an”, “Evadarea Zero a anului”, “Îndrăgostiți de bicicletă”, “De Ziua Națională, biciclim împreună România”, “AV în Noaptea Muzeelor”, ”Iube555ti Bucure555ti? Hai să Bicicle555ti!”. Iată ce ne-a spus chiar Iulian: “Un loc aparte în inima mea au și evenimente de velo-anduranță, evenimente organizate dinainte de apariția brevetelor în România – “Transalpina și Transfăgărășanul în 24 de ore”, “Shut up Legs!” (traseu doar cu urcări prin Valea Prahovei), “Sus, sus, la Cruce, sus!” (urcare cu bicicleta până la Crucea Caraiman); plimbările cicloturistice (de două-trei zile până la una-două săptămâni prin România și Europa) – “România Cicloturistică”, “Prin sate românești pe două roti”, “Drumul Vinului”, “Drumul Fructelor”, “Drumul Voievozilor”, “Eurovelo 6” (de-a lungul fluviilor de la Atlantic la Marea Neagră), “Eurovelo 10” (de-a lungul coastei Mării Baltice), “Eurovelo 13” (pe drumul Cortinei de Fier), “Bisericile fortificate din Transilvania”, “Castelele de pe Valea Prahovei”, “CoolTourA Velo” (eveniment cicloturistic în diverse zone ale României).” De asemenea, de-a lungul acestor ani, a fost partener în organizarea unor evenimente cu diverse autorități locale sau cu alte asociații, precum: “Sinaia pe bicicletă”, “Cu bicicleta la Breaza”, “Mausolee pe bicicletă”, “Marșul Casiopeea”, “Parada Micilor Bicicliști”, “Cu Fotogeografica în Delta Văcărești”, “SkirtBike”, “Ziua Mondială fără mașini”, “Iubim două roti”, “Pedalăm pentru vârstnici”, “Plantăm pentru viitor”, “Biciclim în Mica Unire la Iași”, “Redu amprenta de carbon!, Bike for Science”. În plus el a organizat și câteva veloexpediții și pe rute cicloturistice din Europa, rute denumite Eurovelo, care reprezintă o rețea europeană de rute pentru mersul cu bicicleta. În perioada 2012-2015 Iulian Ene a parcurs Eurovelo 6, ruta fluviilor de la Oceanul Atlantic la Marea Neagră, respectiv, Loara și Dunărea, care are peste 4500 de km, în patru etape anuale de câte două săptămâni, alături de familie și prieteni din grup. În anul 2017 a organizat o veloexpediție pe Eurovelo 10, când el a pedalat de la Copenhaga la Stockholm, alături de fiul său și de alți câțiva prieteni. “În anul 2016 nu am organizat o veloexpediție internațională deoarece m-am căsătorit, însă atât cununia civilă, cât, ulterior, căsătoria, au fost organizate…pe bicicletă, alături de prieteni din grupul Adevărații VeloPrieteni”, ne-a mai precizat Iulian, completând: ”Când nu sunt în timpul meu liber, sunt biciclist de București, mergând zilnic, fie vară, fie iarnă, cu bicicleta la serviciu.”
Ce este ciclismul de anduranță, denumit și randonnee?
Ciclismul de anduranță este într-un fel strămoșul ciclismului profesionist, motiv pentru care Iulian Ene a și venit, recent, către Alex Ciocan, președintele Federației Române de Ciclism cu propunerea de a parcurge Turul României în regim de randonneur, ceea ce a și reușit. Prima ediție a celei mai cunoscute ture din ciclismul de anduranță din lume – Paris-Brest-Paris, s-a desfășurat în septembrie 1891, cu 12 ani înaintea primei ediții a Turului Franței, fiind cu doar 3 luni mai nouă decât cea mai veche cursă ciclistă din lume – Bordeaux-Paris, desfășurată în mai 1891. La început, ciclismul de anduranță se desfășura sub formă de competiție, cu clasament, având în vedere că participau și cicliștii profesioniști alături de cei amatori. Ulterior, prin anii 1930, încet-încet, s-a decis eliminarea clasamentului, singura condiție pentru a obține omologarea rezultatului realizat, respectiv brevetul pentru o anumită distanță, rămânând parcurgerea acesteia într-un timp limită standard, stabilit la nivel internațional. “În iarna anului 2014, am aflat că pentru prima dată în acel an se organizaseră în România brevete de anduranță, la Arad și la Deva. Astfel, în anul 2015, alături de un prieten din București, am participat la Craiova, la brevetele de 200 și 300 km, iar, apoi la Sibiu, brevetul de 400 de km, și, în final, la Arad, pe cel de 600 de km. Astfel, am obținut calificarea la ultra-brevetul de 1200 de km Paris-Brest-Paris, desfășurat în Franța”, ne-a mai precizat Iulian. El a participat la acest eveniment în vara lui 2019 și am devenit unul dintre primii 7 cicliști români care am terminat ”monumentul” ciclismului de anduranță – Paris-Brest-Paris, care are loc din 4 în 4 ani, similar Jocurilor Olimpice, fiind considerat un fel de jocuri olimpice ale ciclismului de anduranță. În 1921, Audax Club Parisien a creat Brevets de Randonneurs – certificate pentru cicliștii de distanță lungă – pentru distanța de 200 de km, iar, pe 11 septembrie în acel an, avea loc primul brevet pe această distanță. De aceea, în acest an, pe 11 septembrie, în toate țările în care sunt organizate evenimente ale ciclismului de anduranță, este organizat brevetul aniversar de 200 km prin care se celebrează cei 100 de ani de istorie. Ulterior, în 1922, a fost creat certificatul de brevetare pentru distanța de 300 de km, în 1923, cel pentru 400 de km, în 1928, cel pentru 600 de km, iar, în 1934, cel de 1000 de km. Pentru omologarea parcurgerii distanțelor fiecărui brevet, este necesară ca acestea să fie parcurse în anumiți timpi limită, atât minimi, cât și maximi. În România, ciclismul de anduranță a pătruns destul de recent. Astfel, în anul 2013, un ciclist din zona Aradului, Ladislau Torok, a obținut licența de organizare în țara noastră a acestor evenimente numite brevete, în calitate de Reprezentant Național al Audax Club Parisien și Randonneurs Mondiaux, organizații care se ocupă de coordonarea tuturor evenimentelor la nivel mondial, respectiv de omologarea rezultatelor realizate de cicliștii de anduranță din întreaga lume. Totodată, acesta a înființat Randonneurs România, organizația care se ocupă de coordonarea desfășurării evenimentelor din ciclismul de anduranță în țara noastră. Anul 2014 a fost primul sezon în care cicliștii români au parcurs și obținut brevete pe distanțele de 200, 300, 400 și 600 de km. În acest sezon, 7 cicliști români au reușit să parcurgă toate cele 4 brevete, obținând astfel și primele titluri de SUPER Randonneur din țara noastră. “În 2016, prin intermediul Asociației Adevărații VeloPrieteni, în calitate de Reprezentant Regional, am început să organizez în premieră aceste brevete și la București. Datorită organizării de la București, în acel an, numărul de brevete obținut de România a crescut de peste 5 ori. Ca urmare a acestui succes național, în 2017, Ladislau Torok a decis să mă recomande francezilor să preiau funcția de Reprezentant Național. Și de atunci, eu și echipa mea din Asociația Adevărații VeloPrieteni, ne ocupăm de organizarea și desfășurarea brevetelor și turelor de anduranță din zona București, precum și de coordonarea celor organizate la Arad, Buzău, Craiova, Cluj Napoca, Constanța, Iași, Miercurea Ciuc, Reghin, Sibiu, Suceava și Târgu Mureș”, ne-a explicat Iulian Ene. În 2016, el a organizat, în premieră la București, un brevet de 1000 de km. Am luat startul 22 de cicliști, însă vremea potrivnică din prima zi, dar și traseul dificil, cu multă urcare pe Transfăgărășan și Transalpina, au făcut ca doar 6 cicliști să obțină brevetul în timpul limită de 75 de ore. Astfel, după cei 7 cicliști care am terminat Paris-Brest-Paris în 2015, aceștia erau primii cicliști români care obțineau titlul de ULTRA Randonneur, parcurgând cele cinci brevete, toate în România” a mai povestit Iulian. În 2019 el a repetat experiența din Franța – 68 de români din țară și alți 6 din diaspora fiind prezenți la startul ultra-brevetului Paris-Brest-Paris, 44 dintre noi reușind să terminăm cei 1200 de km cu succes. Astfel, România a înregistrat cea mai mare creștere de la o ediție la alta, ca număr de participanți, inclusiv brevetați, care au terminat cu succes cei 1200 de km, primind un premiu special în acest sens. După ce Iulian a devenit Reprezentantul Național al Audax Club Parisien și Randonneurs Mondiaux, încet-încet, el a ajuns să organizeze, în România, toate brevetele și turele de anduranță care pot fi desfășurate sub licența celor două organizații internaționale. Una dintre turele de anduranță este Super Randonnee, care trebuie să aibă un traseu de 600 de km cu diferență de nivel de minimum 10000 de metri și care trebuie parcurs în maximum 60 de ore. În anul 2017, după ce a obținut omologarea primului traseu din această categorie, Romanian TransCarpathians Epic, care include cele două șosele alpine din România, cele mai cunoscute și cele mai vizitate – Transfăgărășanul și Transalpina – , 16 cicliști, printre care și el, au reușit să obțină, în premieră, certificatul de brevetare pentru parcurgerea sa. Ulterior, el a reușit să realizeze recunoașterea și omologarea a încă 4 trasee din această categorie: “Legendary Long Valley” (un traseu cu 44 de cățărări prin Valea Prahovei), “Banat Mountains Epic” (un traseu superb prin Banatul Montan și Defileul Dunării), “Via Dacia Felix” (un traseu al cetăților dacice, prin Retezat și Parâng) și “TransApuseni History Road” (un traseu pe urmele lui Avram Iancu, ”crăișorul” munților Apuseni). În viitorul apropiat, alături de echipa sa, Iulian are în plan să obțină omologarea a încă 2 trasee din această categorie, în regiunea muntoasă din România rămasă deocamdată neacoperită, Carpații Orientali. În 2017 el a organizat, în premieră în România, tura de anduranță pe echipe FLECHE, eveniment în cadrul căruia fiecare echipă își alege un traseu de minimum 360 km, care trebuie parcurs în maximum 24 de ore, fără somn, iar, toate traseele alese au același loc de sosire (Valea Lungă, județul Dâmbovița). În 2018 a organizat primul brevet din categoria 1200 km+ – Drumul Dunării Randonneur – un traseu de 1440 km cu peste 7000 m diferență de nivel, de-a lungul Dunării, de la Călărași la Baziaș și înapoi, eveniment la care au participat 61 de cicliști din România și Rusia, inclusiv și el. În 2021, a organizat, tot în premieră, un brevet de 3000 km, pe conturul României, traseu pe care l-a parcurs alături de alți 18 cicliști din România și Bulgaria, în mai puțin de 15 zile, timpul limită stabilit pentru omologarea rezultatelor. Prin rezultatele obținute de cicliștii care au participat la toate aceste brevete pe care Iulian le-a organizat, a reușit, an de an, să fie în topul organizatorilor atât la nivel european, cât și mondial. Astfel, în 2017 și 2019, prin contribuția sa, România a ieșit pe locul 2 în Europa și pe locul 10 în lume, în clasamentul brevetelor parcurse de cicliștii români. “În 2018, am ocupat locul 3 în Europa și același loc 10 în lume. Iar, în anul 2020, am ajuns din nou pe locul 2 în Europa, dar pe locul 5 în lume”, ne mai spune, cu justificată mândrie, Iulian Ene.
Despre comunitatea Randonneurs România
În prezent, comunitatea Randonneurs România numără aproximativ 2000 de membri, adică 2000 de cicliști unici care au obținut cel puțin un brevet, dintre care cam 10% sunt femei. În perioada 2014-2020, aceștia au obținut peste 5500 de brevete, parcurgând un total de aproximativ 2 milioane de kilometri. Au fost obținute 333 de titluri de SUPER Randonneur și 141 de titluri de ULTRA Randonneur. 77 de cicliști români au fost prezenți în 2015 și 2019, la Paris-Brest-Paris, dintre care 6 la ambele ediții, eu fiind unul dintre aceștia. Iar, peste 100 de cicliști români au parcurs cel puțin un brevet de peste 1200 de km. Începând cu anul 2018, pentru cei începători în ale ciclismului de anduranță, se organizează și brevetele populare, care au loc pe trasee de distanță mai mică, respectiv 50, 75, 100, 150, 250 și 300 km+, acestea fiind omologate la nivel național. Respectivele brevete populare constituie inclusiv antrenament pentru toți cicliștii de anduranță înainte de începerea sezonului de brevete clasice. În 2019, Iulian Ene a organizat la Valea Lungă, județul Dâmbovița, și un eveniment dedicat celor mai mici bicicliști, denumit “Mini-Randonneurs”, pe un traseu de 10 km în jurul satului. Planuri de viitor? 24H-Ro-Velo, susținerea pentru aprobarea legislației în domeniu, necesară inclusiv pentru marcarea traseelor Eurovelo 6 și 13 în România, Turul României Randonneur. Succes!
Material realizat de Beatrice Mercado
sdr